Порядок підвищення кваліфікації педагогічних працівників: що змінилося
Уряд постановою від 22.10.2025 № 1343 вніс зміни до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 21.08.2019 № 800. Постанова набирає чинності з дня її опублікування, а її положення слід застосовувати з 01.07.2026. Зупинимося детальніше на основних змінах.
Визначили суб’єктів підвищення кваліфікації
Суб’єктами, що надають послуги з підвищення кваліфікації педагогів, можуть бути:
-
заклади освіти (їхні структурні підрозділи);
-
наукові установи;
-
інші юридичні чи фізичні особи — підприємці, що провадять освітню діяльність із підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
Педагогічні працівники мають право підвищувати кваліфікацію в різних суб’єктів підвищення кваліфікації.
Запроваджують єдину електронну базу
Діятиме державна інформаційно-комунікаційна система підтримки та забезпечення професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників, положення про яку затверджує МОН. У цій системі суб’єкти підвищення кваліфікації розміщуватимуть інформацію про:
-
себе та свої програми підвищення кваліфікації;
-
ліцензії на провадження освітньої діяльності;
-
акредитовані освітні програми;
-
видані документи.
Розширили формати підвищення кваліфікації
Суб’єкт підвищення кваліфікації може організовувати підвищення кваліфікації:
-
за своїм місцезнаходженням;
-
за місцем роботи педагогічних і науково-педагогічних працівників;
-
за іншими місцями;
-
дистанційно, зокрема із використанням технологій дистанційного навчання.
Унормували вимоги до програм
Програма підвищення кваліфікації, розроблена на основі типової програми, має:
-
відповідати структурі типової програми;
-
визначати напрями, зміст, форми підвищення кваліфікації, перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться / набуватимуться;
-
містити розподіл годин за видами діяльності відповідно до типової програми;
-
мати обсяг (тривалість) в обсязі не меншому, ніж встановлено типовою програмою.
За результатами успішного проходження підвищення кваліфікації відповідно до програми, педагогічним працівникам присвоюються / присуджуються часткові освітні та/або професійні кваліфікації.
Визначили вимоги до документів про результати підвищення кваліфікації
За результатами проходження підвищення кваліфікації педагогічним працівникам видають відповідний документ. Його технічний опис, дизайн, спосіб виготовлення, порядок видачі та обліку визначає суб’єкт підвищення кваліфікації.
У документі про підвищення кваліфікації зазначають:
-
повне найменування суб’єкта підвищення кваліфікації (для юридичних осіб) або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи — підприємця, що надає освітні послуги з підвищення кваліфікації педагогічним працівникам;
-
тему (напрям, найменування), обсяг (тривалість) підвищення кваліфікації в годинах та/або кредитах ЄКТС;
-
прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) особи, яка підвищила кваліфікацію;
-
опис досягнутих результатів навчання;
-
присвоєні / присуджені часткові освітні та/або професійні кваліфікації (за наявності);
-
дату видачі та обліковий запис документа;
-
найменування посади (за наявності), прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) особи, яка підписала документ від імені суб’єкта підвищення кваліфікації, та її підпис.
Документи про підвищення кваліфікації, що були видані за результатами проходження підвищення кваліфікації в суб’єктів підвищення кваліфікації — нерезидентів України, можуть містити іншу інформацію, і потребують визнання педагогічною радою закладу освіти.
Результати підвищення кваліфікації в суб’єктів підвищення кваліфікації, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері післядипломної освіти або провадять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою, не потребують окремого визнання чи підтвердження.
Окреслили види діяльності, які можна визнавати як підвищення кваліфікації
Окремі види діяльності педагогічних працівників можуть бути визнані як підвищення кваліфікації. До таких видів діяльності належать:
-
участь у програмах академічної мобільності;
-
наукове стажування;
-
самоосвіта;
-
здобуття наукового ступеня, вищої освіти.
Проходження супервізії також можуть визнавати як підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Обсяг (тривалість) такого підвищення кваліфікації визначається відповідно до його фактичної тривалості в годинах, але не більше 30 годин на рік.
Підготовлено відповідно до постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» від 22.10.2025 № 1343.
РОЗПОВСЮДЖЕННЯ без дозволу видавця ЗАБОРОНЕНО! Розповсюдження цієї публікації в друкованому чи електронному вигляді порушує законодавство України і призводить до адміністративної та кримінальної відповідальності (ст. 52 Закону України «Про авторське право і суміжні права», ст. 176 КК, ст. 51-2 КпАП)