Дошкільна освіта дітей з ООП: якими нормативними документами керуватися у 2025/2026 н. р.

Дошкільна освіта дітей з ООП: якими нормативними документами керуватися у 2025/2026 н. р.

Документ

Що визначає

Примітки

Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту, затверджене наказом МОН від 09.12.2024 № 1713

Основні принципи, завдання та підходи до формування команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП, порядок її функціонування в ЗДО

Положення не передбачає, щоб ЗДО розробляли власне положення про команду супроводу.

Команду супроводу необхідно формувати персонально для кожної дитини з ООП

Положення про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів, затверджене наказом МОН від 02.11.2020 № 1353

ЗДО формують індивідуальну програму розвитку дитини з ООП в АС «ІРЦ». Це допоможе відстежувати фахівцям ІРЦ і батькам динаміку розвитку дитини, результати проведеної з нею роботи, налагодити взаємодію

Якщо індивідуальну програму розвитку переглядають, коригують і вносять зміни до неї, документ формують повторно в АС «ІРЦ»

Рекомендації щодо роботи команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти (2024)

Питання функціонування команди супроводу в ЗДО, особливості складання індивідуальної програми розвитку

У рекомендаціях не враховано окремі норми, що визначені новим Положенням, затвердженим наказом МОН від 09.12.2024 № 1713.

Наведено приклади документації

Положення про асистента дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти, затверджене наказом МОН від 20.03.2025 № 474

Принципи діяльності, основні обов’язки асистента дитини з ООП, порядок та умови його допуску до освітнього процесу, вимоги до нього, основні правила перебування асистента дитини з ООП в ЗДО та його участі в освітньому процесі

Дія Положення поширюється на ЗДО, дошкільні підрозділи юридичних осіб, зокрема на дошкільні підрозділи спеціальних ЗЗСО, та фізичних осіб — підприємців, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти

Типовий договір про надання соціальних послуг, затверджений наказом Мінсоцполітики від 23.12.2020 № 847

Форма, на основі якої укладають договір про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання між надавачем соціальних послуг та одним із батьків отримувача соціальної послуги

Постанова КМУ «Про визначення тривалості щорічної додаткової відпустки помічників вихователів спеціальних дитячих садків (спеціальних груп)» від 18.06.2025 № 700

Тривалість щорічної додаткової відпустки помічників вихователів спеціальних дитсадків (спеціальних груп у ЗДО) становить:

  • 7 к. дн. — якщо працюють з дітьми з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової або зорової функцій, функціональними фізичними або моторними труднощами, функціональними мовленнєвими труднощами, із соціоадаптаційними труднощами;

  • 14 к. дн. — якщо працюють з дітьми з інтелектуальними труднощами або із складними порушеннями розвитку

У колективному договорі працівникам, зазначеним у пункті 1 Постанови, може бути встановлено більшу тривалість щорічної додаткової відпустки.

Постанова не передбачає щорічну додаткову відпустку помічникам вихователів інклюзивних груп ЗДО

Порядок утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти, затверджений постановою КМУ від 04.04.2025 № 381

Механізм утворення та умови функціонування спеціальних груп вихованців у ЗДО.

Спеціальні групи — це окремі групи, що утворюють у ЗДО, для здобуття освіти дітьми з ООП віком від двох до семи (восьми) років, в яких створене спеціальне освітнє середовище з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів дітей

Дія Порядку не поширюється на спеціальні дитсадки та дошкільні підрозділи спеціальних ЗЗСО

Порядок зарахування, відрахування та переведення вихованців до державних, комунальних закладів освіти для здобуття дошкільної освіти, затверджений наказом МОН від 14.02.2025 № 249

При зарахуванні дитини з ООП до спеціальної групи додатково до заяви додають документи, визначені в пункті 4 розділу ІІ Порядку

Для дітей з функціональними мовленнєвими труднощами та дітей з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції, надають оригінал висновку з аудіограмою лікаря-сурдолога або лікаря-отоларинголога дитячого

Положення про спеціальний дитячий садок, затверджене постановою КМУ від 07.07.2025 № 817

Спеціальний дитсадок забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми з ООП, зумовленими фізичними, психічними, інтелектуальними та/або сенсорними порушеннями, розладами поведінки, віком від двох до семи (восьми) років з урахуванням категорій (типів) їхніх особливих освітніх потреб (труднощів)

У спеціальному дитсадку кількість груп виключно для дітей з ООП повинна становити не менше половини від загальної кількості груп у ньому

Методичні рекомендації щодо запровадження безбар’єрності освітніх послуг у закладах дошкільної освіти, що в листі МОН від 04.09.2024 № 6/688

Особливості організації роботи з дітьми з ООП з урахуванням порушень розвитку

Описано, як організовувати соціально-психологічну безбар’єрність в ЗДО

Складено відповідно до листа МОН «Щодо організації дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами» від 18.08.2025 № 1/17201-25.