Дошкільна освіта дітей з ООП: якими нормативними документами керуватися у 2025/2026 н. р.
Документ |
Що визначає |
Примітки |
Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту, затверджене наказом МОН від 09.12.2024 № 1713 |
Основні принципи, завдання та підходи до формування команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП, порядок її функціонування в ЗДО |
Положення не передбачає, щоб ЗДО розробляли власне положення про команду супроводу. Команду супроводу необхідно формувати персонально для кожної дитини з ООП |
Положення про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів, затверджене наказом МОН від 02.11.2020 № 1353 |
ЗДО формують індивідуальну програму розвитку дитини з ООП в АС «ІРЦ». Це допоможе відстежувати фахівцям ІРЦ і батькам динаміку розвитку дитини, результати проведеної з нею роботи, налагодити взаємодію |
Якщо індивідуальну програму розвитку переглядають, коригують і вносять зміни до неї, документ формують повторно в АС «ІРЦ» |
Рекомендації щодо роботи команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти (2024) |
Питання функціонування команди супроводу в ЗДО, особливості складання індивідуальної програми розвитку |
У рекомендаціях не враховано окремі норми, що визначені новим Положенням, затвердженим наказом МОН від 09.12.2024 № 1713. Наведено приклади документації |
Положення про асистента дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти, затверджене наказом МОН від 20.03.2025 № 474 |
Принципи діяльності, основні обов’язки асистента дитини з ООП, порядок та умови його допуску до освітнього процесу, вимоги до нього, основні правила перебування асистента дитини з ООП в ЗДО та його участі в освітньому процесі |
Дія Положення поширюється на ЗДО, дошкільні підрозділи юридичних осіб, зокрема на дошкільні підрозділи спеціальних ЗЗСО, та фізичних осіб — підприємців, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти |
Типовий договір про надання соціальних послуг, затверджений наказом Мінсоцполітики від 23.12.2020 № 847 |
Форма, на основі якої укладають договір про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання між надавачем соціальних послуг та одним із батьків отримувача соціальної послуги |
|
Постанова КМУ «Про визначення тривалості щорічної додаткової відпустки помічників вихователів спеціальних дитячих садків (спеціальних груп)» від 18.06.2025 № 700 |
Тривалість щорічної додаткової відпустки помічників вихователів спеціальних дитсадків (спеціальних груп у ЗДО) становить:
|
У колективному договорі працівникам, зазначеним у пункті 1 Постанови, може бути встановлено більшу тривалість щорічної додаткової відпустки. Постанова не передбачає щорічну додаткову відпустку помічникам вихователів інклюзивних груп ЗДО |
Порядок утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти, затверджений постановою КМУ від 04.04.2025 № 381 |
Механізм утворення та умови функціонування спеціальних груп вихованців у ЗДО. Спеціальні групи — це окремі групи, що утворюють у ЗДО, для здобуття освіти дітьми з ООП віком від двох до семи (восьми) років, в яких створене спеціальне освітнє середовище з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів дітей |
Дія Порядку не поширюється на спеціальні дитсадки та дошкільні підрозділи спеціальних ЗЗСО |
Порядок зарахування, відрахування та переведення вихованців до державних, комунальних закладів освіти для здобуття дошкільної освіти, затверджений наказом МОН від 14.02.2025 № 249 |
При зарахуванні дитини з ООП до спеціальної групи додатково до заяви додають документи, визначені в пункті 4 розділу ІІ Порядку |
Для дітей з функціональними мовленнєвими труднощами та дітей з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції, надають оригінал висновку з аудіограмою лікаря-сурдолога або лікаря-отоларинголога дитячого |
Положення про спеціальний дитячий садок, затверджене постановою КМУ від 07.07.2025 № 817 |
Спеціальний дитсадок забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми з ООП, зумовленими фізичними, психічними, інтелектуальними та/або сенсорними порушеннями, розладами поведінки, віком від двох до семи (восьми) років з урахуванням категорій (типів) їхніх особливих освітніх потреб (труднощів) |
У спеціальному дитсадку кількість груп виключно для дітей з ООП повинна становити не менше половини від загальної кількості груп у ньому |
Методичні рекомендації щодо запровадження безбар’єрності освітніх послуг у закладах дошкільної освіти, що в листі МОН від 04.09.2024 № 6/688 |
Особливості організації роботи з дітьми з ООП з урахуванням порушень розвитку |
Описано, як організовувати соціально-психологічну безбар’єрність в ЗДО |
Складено відповідно до листа МОН «Щодо організації дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами» від 18.08.2025 № 1/17201-25.