Консультація для батьків “Готовність дитини до школи”. Поради від психолога закладу.

 

КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ «ГОТОВНІСТЬ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ»

Готовність до навчання в школі розглядається на сучасному етапі розвитку психології як комплексна характеристика дитини, якій розкриваються рівні розвитку психологічних якостей, що є найбільш важливими передумовами для нормального включення в нову соціальну середу і для формування навчальної діяльності.

Звичайно всі діти різні але ми орієнтуємося на такі складові готовності до школи.

Фізіологічна готовність дитини до школи.

Цей аспект означає, що дитина повинна бути готова до навчання в школі фізично. Тобто стан його здоров’я повинен дозволяти успішно проходити освітню програму. Фізіологічна готовність передбачає розвиток дрібної моторики (пальчиків), координації руху. Дитина має знати, в якій руці і як потрібно тримати ручку. А також дитина при вступі в перший клас повинен знати, поважати та розуміти важливість дотримання основних гігієнічних норм: правильна поза за столом, постава тощо

Психологічна готовність дитини до школи.

Психологічний аспект, який включає в себе три компоненти: інтелектуальна готовність, особистісна і соціальна, емоційно-вольова.

  1. 1. Інтелектуальна готовність до школи означає:

– до першого класу у дитини повинен бути запас певних знань (мова про них піде нижче);

– він повинен орієнтуватися в просторі, тобто знати, як пройти в школу і назад, до магазину і так далі;

– дитина має прагнути до одержання нових знань, тобто він повинен бути допитливий;

– повинні відповідати віку розвиток пам’яті, мовлення, мислення.

  1. Особистісна та соціальна готовність передбачає наступне:

– дитина повинна бути комунікабельним, тобто вміти спілкуватися з однолітками і дорослими; у спілкуванні не повинно проявлятися агресії, а при сварці з іншою дитиною повинен вміти оцінювати і шукати вихід із проблемної ситуації; дитина повинна розуміти і визнавати авторитет дорослих;

– толерантність; це означає, що дитина повинна адекватно реагувати на конструктивні зауваження дорослих і однолітків;

– моральний розвиток, дитина повинна розуміти, що добре, а що – погано;

-дитина повинна приймати поставлену педагогом завдання, уважно вислуховуючи, уточнюючи неясні моменти, а після виконання він повинен адекватно оцінювати свою роботу, визнавати свої помилки, якщо такі є.

  1. Емоційно-вольова готовність дитини до школи передбачає:

– розуміння дитиною, чому він йде в школу, важливість навчання;

– наявність інтересу до навчання і отримання нових знань;

– здатність дитини виконувати завдання, яке йому не зовсім до душі, але цього вимагає навчальна програма;

– наполегливість – здатність протягом певного часу уважно слухати дорослого і виконувати завдання, не відволікаючись на сторонні предмети і справи.

  • Пізнавальна готовність дитини до школи.

Даний аспект означає, що майбутній першокласник повинен володіти певним комплексом знань та вмінь, який знадобиться для успішного навчання в школі. Отже, що повинен знати і вміти дитина у шість-сім років?

1) Увагу.

  • Займатися якою-небудь справою, не відволікаючись, протягом двадцяти-тридцяти хвилин.
  • Знаходити подібності та відмінності між предметами, картинками.
  • Вміти виконувати роботу за зразком, наприклад, з точністю відтворювати на своєму аркуші паперу візерунок, копіювати рухи людини і так далі.
  • Легко грати в ігри на уважність, де потрібна швидкість реакції. Наприклад, називайте жива істота, але перед грою обговоріть правила: якщо дитина почує домашня тварина, то він повинен плеснути в долоні, якщо дике – постукати ногами, якщо птах – помахати руками.

2) Математика.

  • Цифри від 0 до 10.
  • Прямий рахунок від 1 до 10 і зворотний рахунок від 10 до 1.
  • Арифметичні знаки: « », «-«, «=».
  • Поділ кола, квадрата навпіл, чотири частини.
  • Орієнтування у просторі і на аркуші паперу: «праворуч, ліворуч, вгорі, внизу, над, під, за і т. п.

3) Пам’ять.

  • Запам’ятовування 10-12 картинок.
  • Розповідання по пам’яті віршиків, скоромовок, прислів’їв, казок і т.п.
  • Переказ тексту з 4-5 речень.

4) Мислення.

  • Закінчувати речення, наприклад, «Річка широка, а струмок…», «Суп гарячий, а компот…» і т. п.
  • Знаходити зайве слово з групи слів, наприклад, «стіл, стілець, ліжко, чоботи, крісло», «лисиця, ведмідь, вовк, собака, заєць» і т. д.
  • Визначати послідовність подій, щоб спочатку, а що потім.
  • Знаходити невідповідності в малюнках, віршах-небылицах.
  • Складати пазли без допомоги дорослого.
  • Скласти з паперу разом з дорослим, простий предмет: човник, човник.

5) Дрібна моторика.

  • Правильно тримати в руці ручку, олівець, кисть і регулювати силу їх натиску при письмі та малюванні.
  • Розфарбовувати предмети і штрихувати їх, не виходячи за контур.
  • Вирізати ножицями по лінії, намальованої на папері.
  • Виконувати аплікації.

6) Мова.

  • Складати пропозиції з декількох слів, наприклад, кішка, двір, йти, сонячний зайчик, грати.
  • Розуміти і пояснювати зміст прислів’їв.
  • Складати зв’язну розповідь по картинці і серії картинок.
  • Виразно розповідати вірші з правильною інтонацією.
  • Розрізняти в словах букви і звуки.

7) Навколишній світ.

  • Знати основні кольори, домашніх і диких тварин, птахів, дерева, гриби, квіти, овочі, фрукти і так далі.
  • Називати пори року, явища природи, перелітних і зимуючих птахів, місяці, дні тижня, свої прізвище, ім’я та по батькові, імена своїх батьків і місце їх роботи, своє місто, адресу, які бувають професії